2016-09-14

Sömn är mitt stora intresse

När Emanuel var ett år fick han astma. Med kraftig hosta nattetid och han började sova dåligt. Det tog så lång tid innan han blev bra behandlad i sin astma att han utvecklade en sömnstörning. Han har i perioder varit vaken flera timmar varje natt och det har varit en pärs.

Astman är bra behandlad men sömnstörningen hänger i. Han har haft nattskräck i omgångar, drömmar, oro, skrik i sömnen och allmänt stökig i timmar på nätterna. Jag är helt slut... Vi har krånglat med detta i snart tre år och att jobba heltid och tackla svår sömnbrist är nu ohållbart. Vi har provat ALLT! Sista året har vi tagit varannan natt vilket gjort att vi hållit oss över ytan men nu har jag dessa nätter själv och tyvärr tillhör jag skaran människor som har väldigt svårt att somna om när jag blir väckt. Då är jag klarvaken resten av natten... 

Det.går.inte.

I somras upptäckte vi att det går bättre när han är ledig. Så jag hoppas nu att han ska sova bättre från oktober när jag endast ska jobba två dagar/v. Hoppas hoppas, annars vet jag inte hur vi ska göra... 

Han älskar dagis och trivs toppen och jag litar på dem 100% det är inte det. Jag tror att dagarna är för långa och intensiva, att han inte klarar av det med alla intryck och härj. Det är som att det som hänt på dagen kommer ut på natten i kraftiga drömmar. 

Det fungerar inte att vara vaken flera timmar varje natt sedan tre år tillbaka, min hjärna börjar tacka för sig på ett obehagligt sätt. Som tur är så har Erik bättre förmåga att sova än vad jag har så vi är iallafall inte två hjärntrötta personer här hemma. 

Han utreds just nu för veteallergi och jag tror att magproblemen han har kan vara en stor bov i dramat men inte helt. 

Dags att dra i handbromsen och ta hand om kropp och knopp och min lilla pojke. 

Älskade lilla pojke 💙

Vissa nätter är dock exeptionellt dåliga av fler orsaker än Emanuel:

Kl 23: Emanuel drömmer och skriker. 
Kl 01: samma sak. Somnade ej om mellan 
Kl 02: Vatten började forsa i köket! Fattade ingenting! Det var Sigge som klivit på kranen! Herregud! 
Kl 04.30 Eden kom in och berättade att hon skulle gå på toa 🙈
Kl 05 skrek Emmi igen.

Nu har vi buntband som säkrar kranen nattetid. Katter alltså..... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar