2016-06-14

När intresset tar över

VEM kunde tro att jag skulle bli tokig i odling? Allra minst jag, som tidigare i livet kunnat ta död på en plastblomma.

En helg i maj lades på att fixa en odlingsplätt i trädgården och det är så roligt! 

Urgrävning, paddning, mätning och massor av annat fix senare så står de där, mina efterlängtade pallkragar! 
Jag häftade plast på insidan och lade ett lager tidningar i botten innan fyllning med matjord och ekologisk odlingsjord.

Det tar sig! Tre spaljéer till rankspenat och ärter. Rankspenat fick jag nys om av en kollega som rekommenderade den. En gammal sorts spenat som växer som tusan och ger skörd under lång tid. Frön fanns inte att få tag på i Sverige i år och när jag äntligen hittade i Finland så gick det inte att beställa till Sverige. Gissa min lycka när jag fick en planta av kollegan?! Väldigt uppskattat! 

Resultatet! Ett par fönster som drivhus och ett vindskydd. Att det skulle bli en möbel i hörnet var inte planen men det är det enda stället i Rågsveden med lä, så det blir att vi hamnar där på kvällarna. 

Skådar ut över bygget med lite rosé. 

När vi ändå höll på gjorde vi en rabatt på utsidan där jag satte amerikanska blåbär. Det ska bli spännande att se hur de artar sig under sommaren och framförallt nästa är. Så fint som dekoration på tårtor och bakverk. 

Nästa år ska vi skaffa växthus men så länge får chiliplantorna hålla tillgodo med gamla ladufynd... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar