2013-05-09

Mellantidsbild och hypothyreos

Oj, vilka sprudlande bilder.

På söndag har det gått fem veckor sedan starten av mitt tioveckorsprojekt. Jag tog en bild idag på resultatet som inte är så imponerande men lite har allt hänt, främst på magen. Jag har gått ner ungefär 3,5 kg på 4,5 vecka. Det är bra, huden måste hänga med på magen.


Jag hade hoppats och hållt mina tummar för att min hyopthyreos skulle ha försvunnit efter graviditet/förlossning. Men icke, igår fick jag svar på thyroideaproverna som togs förra veckan. Tyvärr har inte mina värden blivit bättre efter graviditeten så jag får med all sannolikhet fortsätta med levaxin livet ut. Jaja, sämre kunde det vara, det är ingen farlig sjukdom i sig och man mår väldigt bra när medicinen är rätt inställd.

Det värsta med sjukdomen, tycker jag, är den försämrade ämnesomsättningen som följer med, vilket innebär väldigt svårt att tappa vikt men lätt att gå upp (kul för en kroppsfixerad). Ett annat symtom är ljudkänslighet (konstigt va?), det är urjobbigt med ljud i bakgrunden, t.ex. i affärer, när jag ska handla, jag blir tokig på all musik som spelas. Likaså i restauranger, eller hemma för den delen. Hoppas det släpper framöver när rätt dos är inställd. Jag har även googlat på LCHF och hypothyreos och de allra flesta får sänka dosen när de går på LCHF, vilket är bra att ha ett observandum på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar