2013-02-07

Kycklinggryta


Dags för ett recept, det var längesedan sist.
Jag hittade ett recept på kycklinggryta på Ica.se, men jag gjorde en egen version som jag nog tror blev bättre eftersom jag lade till grädde och morötter.

Här kommer min variant, perfekt som vardagsmat och matlåda:

Vardagskycklinggryta
6-8 portioner

5 kycklingfiléer
1 pkt bacon
2 gula lökar
3 vitlöksklyftor
5 dl vatten
2 msk smör
1 kycklingbuljongtärning
2 krm svartpeppar
2-3 msk balsamvinäger
persilja och salt efter smak
Soya
maizena (att reda av med)

Koka upp vattnet tillsammans med buljongtärningen. Bryn kyckling, bacon, lök och vitlök. Häll över i grytan och tillsätt vinäger, svartpeppar och persilja. Skala och skiva morötterna och låt alltsammans koka i 20 min.
Smaka av med grädde, ev mer persilja och red av med maizena.
Servera med ris och tomatsallad.

Nästa gång kommer jag nog slänga i en låda coctailtomater i grytan. Det skulle nog vara gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar