2012-06-16

Att göra en våningstårta


Jag får en del frågor om hur man gör en våningstårta. Se och lär!

Det finns separatorplattor i välsorterade tårtbutiker, som är gjorda för ändamålet, de är av hårdplast, räfflad yta och har även piggar under som gör att bottnarna sitter på plats på båda sidor.

Jag köpte två separatorplattor till mittenbottnarna, för att de skulle hållas upp ordentligt. Är det en vanlig normalstor tvåvåningstårta fungerar det bra med en pappskiva, se nedan. 
När man gjort fyllningarna och låtit dem stela i minst sex timmar så är det snyggt att skära bort alla kanter så att sidorna blir så jämna som möjligt.Även den översta bottnen ska skäras jämn, så att inte våningarna svajar. Med fördel kan den tjockaste bottnen vara överst, just för att få lite utjämningsmån. 
Till den här fyrvåningstårtan köpte jag riktiga ihåliga tårtpinnar som jag kapade själv, detta för att stabilisera upp våningarna, annars sjunker de rakt igenom tårtan. Om man gör en vanlig tvåvåningstårta räcker det att kapa några sugrör i rätt längd (ett par mm lägre än den undre bottnen). 
En sådan här pappskiva som klipps i samma storlek som bottnen som står på, räcker gott och väl till en tvåvåningstårta. Jag gjorde så även på denna, på den övre bottnen, som inte var så stor och tung. Fungerade utmärkt. Hade även sugrör som separerade den från den undre. 
Violá!
Som ni ser blev det en liten skada på näst nedre locket, men alla sådana skador kan "lagas" med pynt.

Det färdiga resultatet. "Skadan" doldes effektivt under pionerna och rosorna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar