2012-03-26

ÅNGEST inför tandläkarräkning

Fy för den lede. Nu kommer ett riktigt GNÄLLinlägg. 

Tandläkarundresökning idag 1050.

Tandläkarbesök om 2 veckor: 2500

Tandläkarbesök om 4 veckor: 1600.

Jag är en nattlig tandgnisslare och har nu gnisslat ner 1/4 av tandraden, detta innebär att jag, om femton år, i princip kommer att vara tandlös. Att byta ut alla tänder kostar 7000kr styck. Det känns inte så angenämt att bli tandlös vid 45. Jag har heller inte den minsta lust att lägga 98000 på nya tänder.

Jag önskar att jag överdrev detta, men tyvärr är det sant, jag kan själv se att tänderna blivit kortare. Eftersom bettskena inte är ett alternativ (jag kommer inte använda den) måste jag slipa ner en tand som är för lång och detta ska tydligen motverka gnissleriet. Jag hoppas på detta eftersom det kan förklara att jag är så otroligt trött på kvällstid sedan några år tillbaka. Det är onormalt att vara så trött som jag är varje dag, jag orkar verkligen ingenting efter jobbet, får plåga mig varje gång jag ska iväg på något på vardagkvällarna. Tröttheten KAN bero på tandgnissleriet eftersom det eskalerat enligt tandläkaren.

Jag är deppig idag. Dels denna ekonomiska knäck och sedan ombokades tiden till ögonkliniken från april till nu på fredag. Fy fan, jag är LIVRÄDD att glaukomet ska ha brutit ut (grön starr). LIVRÄDD och jag har jättemycket ångest då jag har förträngt sjukdomen i ett par år nu. Nu är det verkligt i och med besöket och jag mår illa hela tiden. Vill ju inte bli blind vid 60 års ålder. (För två år sedan diagnostiserades jag med begynnande glaukom, vilket innebar att den inte riktigt brutit ut, men den kommer att göra det. Allt hänger på att den dröjer med utbrottet för att jag inte ska bli blind)


Skitdag. Riktig skitdag. 



1 kommentar:

  1. Kram! Och lycka till på fredag på ögonkontrollen!

    SvaraRadera