2011-12-30

Grahamsbröd...

... av bara farten. 
Efter Äppel/kanelmuffinsbaket gick jag här och trampade och kunde tillslut inte låta bli att baka grahamsbröd. Jag ville även testa så att assistenten fungerade inför "Det Stora Bullbaket" imorgon. Detta bröd har jag bakat säkert femtio gånger förut, mycket omtyckt, mycket enkelt. 


Mias grahamsbröd 36 st. (12 st fördelat på 3 plåtar är lagom)

1 pkt jäst
100g smör
1l mjölk

4 tsk salt
4 msk sirap
20 dl grahamsmjöl
5-7 dl vetemjöl

Smula ner jästen i bunken/assistenten. Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till fingervarm temperatur. Lös upp jästen i lite av degspadet och tillsätt sedan resten. Tillsätt salt, sirap och grahamsmjöl samt vetemjöl tills degen släpper från bunken.

Låt jäsa till dubbel storlek (ca 50-60 min)

Arbeta degen något,  och fördela i små bitar som rullas till "bullar". Nagga och jäs på plåt i ytterligare 10 min. Grädda i 9-10 minuter i mitten av ugnen, 250grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar