2010-09-30

Rosépepparbiffar med blomkålsmos

Här kommer en vinnare!

Mammas Rosèbiffar LCHF-style

500g köttfärs
3 st ägg
1 msk fiberhusk
5 msk grädde eller rödvin (eller båda)
1 hackad buljongtärning
½ dl brynt lök
1 msk rosépeppar
1 tsk salt
1 msk soja

Blanda allt och forma till små biffar, bryn och lägg i en stor form, gärna en mindre form så de ligger lite på varandra.

Sås:
1 msk smör
2 msk rosépeppar
5 dl grädde
2 msk soja
3 dl gräddfil
1 ½ buljongtärning

Bryn rosépepparen och smören en stund, blanda i resten, låt koka ihop, häll sedan över biffarna i formen. In i ugnen 200 grader i 20-30 min.

Blomkålsmos
1 stort blomkålshuvud
25 g smör
2 dl grädde
50g mild färskost (typ philadelphia)
Salt och peppar

Skär blomkålshuvudet i små bitar
Hetta upp grädden i en tjockbottnad kastrull, häll i blomkålen och smöret och krydda med salt och peppar, Låt koka under lock häftigt tills blomkålen mjuknat, rör om lite då och då, akta så det inte bränner fast. När grädden kokat in, ta av kastrullen från värmen och vispa med elvisp till önskad konsistens, blanda sedan i osten och vispa om allt ordentligt.

Jag skriver att allt är gott som jag lagar, skryt? Nej, jag lägger bara ut sånt som jag tycker blev bra, resten vill jag inte tipsa om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar